lördag

Tectona grandis


Teak. Världens hårdaste träslag. Kanske är det det därför de teakprylar man hittar ofta fortfarande är i så gott skick. Jag önskar jag hittade salladsbestick, en rund bricka eller en uggla. Men helst en dansk möbel. Ett sidebord eller en stol. Eller flera!

I brist på resurser, utrymme och tillräckligt mycket galenskap håller jag till godo med de små fynden man fortfarande kan göra på loppis. Den här gången hade jag tur att hitta det här lilla Holmbergska fatet med tillhörande glasskål. Jag hittade den på loppis i Näsåker för 20 kronor. Och nu rockar den i mitt kök!




1 kommentar:

  1. PÅståendet att teak är det hårdaste träslaget stämmer inte riktigt. Helt riktigt att det är hårt men den finns rätt många andra som är hårdare, varav Pockenholz anses vara hårdast. Detta är för övrigt även världens tyngsta och väger ungefär dubbelt så mycket som teak. mvh

    SvaraRadera

Läs mer