måndag

Köket


Jag tänkte börja den här veckan med att visa lite av vårt kök. Vi renoverade det för ett knappt år sedan. Och det blev precis som jag tänkt mig. En av de bästa kommentarerna jag fått om vår renovering är "att man får villa-känsla". Det tycker jag låter härligt. Och nu när solen tittat fram så blev det ett gyllene tillfälle att ta lite bilder. Då vill jag förstås visa dem för er också.


Köket kommer från IKEA och har som utfrästa handtag istället för knoppar. Bänkskivan är den mörkgrå versionen av VirrVarr. Den bästa bänkskivan jag någonsin haft. Ugnen kommer från Smeg och den hade vi tur och hittade på blocket. En arkitekt hade råkat köpa dubbelt. Det rutiga golvet är en dröm för mig. Vi valde dock bort de klassiska svart-vita rutorna och gick på den här går-vita istället. Den är som lite mjukare. Och jag inbillar mig att jag inte ska tröttnar på det lika fort. Det är i alla fall helt perfekt som köksgolv.


På andra väggen har vi en härligt färgstark tapet av Josef Frank (Anno 1905). Det gröna i den gör att köket känns lite mer som en helhet. Matgruppen har vi köpt på Antikaffär i Gävle. Bordet är Bra Bohag och stolarna är Nr13 från Hagafors. Lampan har jag köpt för 180 kronor på Mias Prylbod i Söderhamn och Idag-tavlan är inhandlat på på Hårga Antik i Kilafors. Den har till och med text och pris kvar fortfarande.


Istället för kakel har vi valt att sätta in en stänkskiva. Mest för att den är så snygg och för att man slipper fogar och sådant som all smuts fastnar i. Skivan går att måttbeställa från Enamello och finns i en rad olika färgställningar. Den fungerar både att skriva på (som en white board) och är magnetisk. Krukorna är inköpta på Tradera och på loppis.


Två gamla Kakao-lock hittade jag på Stadsmissionen i Sundbyberg för 10 kronor styck. Jag monterade magneter på baksidan och vips hade jag två snygga dekorationer.


Vår Nespressobryggare är min lilla älskling. Det känns lite lyxigt att göra fin-kaffe i den. Den lilla skålen jag har polletterna i är en Karl Holmberg som jag fyndat på Röda Korset i Sollentuna. Om jag minns rätt.


När vi flyttade in så satt det faktiskt strömbrytare och uttag i original kvar på väggarna. Tyvärr gick de allra flesta sönder när vi var tvungen att ta bort dem. Så vi fick byta. Vi kände för att vara lite järva och satsade på Renovas svarta retro-variant. Några original lyckades jag dock rädda och de sitter inne i mitt rum. Kalendern har jag beställt av UnderbaraClara.


En chockrosa skönhet fick vi i gemensam födelsedagspresent av svärmor. Jag kan lova att det är roligt att baka med hjälp av den här.


I hyllan vi gjort i köket händer det mycket hela tiden. Jag går ständigt och möblerar om. Just nu står där kaffekopparna jag fick av min syster i julklapp. Mexico heter dekoren.


Ena sidan av kylskåpet belamrar jag med mina magneter. Dels från ställen jag besökt. Men också en hel del ljuva loppisfynd. Frukterna och ugglan närmare bestämt. Minns inte var jag köpt dem men jag tror jag betalat en 5:a styck eller så.


På hyllan samlar jag också en del kokböcker. Mina favoriter är Per Mobergs bok och så klart Sju sorters kakor. På toppen står en av de supervackra burkarna från Orrefors som jag loppade för 10 kronor i somras. Ingen vill äta de sista polkagrisstängerna så nu får de bara agera färgglad dekoration.

22 kommentarer:

  1. Avundsjuk! Får mig att längta tills jag kan skaffa en egen bostad!

    SvaraRadera
  2. Va fint du har det hemma! Jag gillar alla små detaljer. Lysknapparna, kakaolocken etc. De är ju det som gör helheten. Jag menar, din snygga tapet och golv, skulle inte göra sig till 100% om inte detaljerna fanns. De´blev lite surrigt men kontentan är ju - supersnyggt!!!!

    SvaraRadera
  3. Lite avis jag med....å så fint med virrvarr bänkskiva i blått....jag dånar...;-)

    SvaraRadera
  4. Tack å tack! Jag älskar verkligen köket. Ibland kan jag komma på mig själv med att bara sitta och titta på det inifrån vardagsrummet. Det ger mig inspiration helt enkelt och jag känner mig lyckligt lottad som fått inreda det precis som jag vill :)

    SvaraRadera
  5. Vad fint ni har det! Tror också att det gråvita golvet blir bättre än svartvitt i längden.

    SvaraRadera
  6. Åhh vilket fint kök ni har! De luckorna från IKEA har vi på landet och är supernöjda med! Stänkskyddet var urfiint det med och ett bra tips som jag skall spara.....

    SvaraRadera
  7. Åhhhh så fint! Jag vill så gärna ha Virrvarr-bänkskiva! Vi har en spräcklig hemsk bänk som inte alls passar i köket! Skulle gärna ha släta luckor också, vi har speglar i våra och det samlas så mkt damm och smuts!
    Jättefint har ni! :)

    SvaraRadera
  8. Vad kul att få se ditt fina kök. Många snygga detaljer. Köksmöblerna extra fina.

    SvaraRadera
  9. Supersnyggt! Stänkskivan och Virrvarr-bänkskivan sparar jag som bra idéer till det är dags för mig att göra om i köket. :)

    SvaraRadera
  10. Å så vackert! Och vilka fina bilder du tar! Jättekul att titta på alla små detaljer och få tips, nu när vi själva ska renovera till våren. :)

    SvaraRadera
  11. Ja, man blir ju som en svamp när man renoverar. Man ser saker överallt. Hoppas du fick lite inspiration.

    SvaraRadera
  12. Fint kök och väldigt fina stolar! Färgen på Kitchen Aid var vågad men såå fin! Bra där.

    SvaraRadera
  13. Gud, vilket fantastiskt fint kök!

    SvaraRadera
  14. Helt underbart kök!

    Gillar verkligen din blogg, hit kommer jag tillbaka (många gånger). :)

    SvaraRadera
  15. DoreDoris: visst är den snygg!!!

    Sara: tack! Jag gillar det också :)

    E.R.R.Y: Tack. Du är så välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  16. Jättesnyggt kök - gillar det verkligen! Snygg tapet, snygga detaljer och ...ja allt var snyggt helt enkelt. :-)

    SvaraRadera
  17. Hejsan är det ok om jag visar bilder på detta på min blogg www.stillebenochsmak.se? Jag vet en vän som (liksom jag)kommer att älska ditt kök! Jag är också en loopista -numera kuvad under mannen som tycker det svämmar över med prylar. Men sukta kan man såklart!
    mvh Fru Frithiof/Renée

    SvaraRadera
  18. Farfars lampa: Tack! Det är resultatet av många års drömmande om det perfekta köket! :)

    Renée! Jättekul att du vill använda mina bilder! Länka bara tillbaka till mig så är det inga problem :) Även jag har ett vakande öga över axeln. Men jag börjar bli bra på att motivera mina köp :)

    SvaraRadera
  19. Ett himla fint kök..som hämtad ur en katalog..o jättefin vägg med en underbar tapet!!!

    SvaraRadera
  20. Hej, vilket fint kök! Var har ni köpt golvet? Undrar Annika

    SvaraRadera
  21. Tack så mycket!
    Golvet är ett linolium-golv där varje färg är en platta. Dessa går att få tag på i de flesta butiker som säljer golv tror jag. Men jag vet med säkerhet att Colorama säljer dem. Vi beställde vårt från en butik i Umeå där vi köpte trägolvet. Minns tyvärr inte namnet på den.
    Hoppas du hittar det i alla fall!

    SvaraRadera

Läs mer