torsdag

Botten upp


Hos mina föräldrar finns det ett gäng superläckra snappsglas. De kommer från fars föräldrahem. Dessa plockas fram på påsk, jul och midsommar. Eller om det är något annat festligt som ska firas däremellan. Jag har aldrig hittat dem på loppis tidigare men förra veckan sprang jag på ett helt sexpack på Myrorna i Sundbyberg.

Extra roligt var det så klart att hitta dem i orginalförpackning. Det lilla allglaset. Ett samarbete mellan Skruf och Konsum. Hittar ingen gammal prislapp som förtäljer vad de kostade i butik. Förra veckan däremot vet jag att man fick betala 95 kronor för dem.




9 kommentarer:

  1. Hehe, vad roligt, just det där paketet var jag och fingrade på när jag var på myrorna sist! :) Men tyckte jag hade för mycket snapsglas hemma redan för att lägga ut en hundring på dem... Men det var roligt med originalförpackningen!

    SvaraRadera
  2. Snygga! 15 kr och 83 öre per glas är inte särskilt mycket. Möjligen kan du hitta billigare på Ikea. Men hur kul är det?!

    SvaraRadera
  3. Aha, där ser man, fasta bevis på ursprunget till den ena varianten av de allglasen!
    Jag har haft många av de där, de finns i olika färger och storlekar. Jag sålde precis 5 större gröna på Tradera...

    SvaraRadera
  4. Jag har hemma av dessa också! Köpte dem på Åland och de är mina guldfynd, har liknande ölstop och likör, kolla på min blogg och jämför ifall du tycker samma? Men har tidigare inte vetat vem det är, men nu är jag glad för infot :)

    SvaraRadera
  5. Hmm, de är ju ganska lika mina tre blå stora glas som jag köpte för ett tag sen. Kanske är mina "stora allglaset"? :)
    Men inga av dina har etikett va?

    SvaraRadera
  6. Vad fina de var i formen! Jag tror att jag sett något liknande glas fast i en blå variant....

    SvaraRadera
  7. Inga etiketter...det har jag nog aldrig sett på dessa...

    De finns åtminstone i följande färger:
    Grå/rök
    Brun/rök
    Rost
    Ljust blå
    Ljust buteljgrön
    Mossgrön
    Klarglas

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du hittade dem i originalförpackning! Jag har skrivit en del om Allglaset och ett annat liknande glas för KF, Lilla ETT. Du kan läsa om det här http://kerstin.kokk.se/?p=8889 och vidare till fler äldre inlägg om glasen.

    SvaraRadera
  9. Så roligt det var att hitta glas i orginalförpackning. Och så kul att det faktiskt kunde verifiera en del av era funderingar/spekulationer.

    Nina - så lustigt! Jag brukar fundera på vilka andra på alla loppisar som också rör sig i blogg-världen. Tydligen är vi flera i Sundbyberg i alla falla :)

    Ulrika - det är sannerligen ett bra pris och mycket roligare än IKEA.

    Herr Movarp - så många färger. Gröna och ljusblå måste vara snyggt! Inga etiketter på mina glas heller.

    Jocale - kul att du fick lite ursprung. Det måste i alla fall bli väldigt fina dukningar hos dig :)

    Trillivippa - Jag tänkte faktiskt på det när jag såg ditt inlägg. Det borde ju vara lika fast större. Snygga var de i alla fall.

    Lotten - jag håller med dig, formen är fantastisk!

    Kerstin - så roligt, nu fick jag både tillverkningsår (1968) och formgivare (Bengt Edenfalk). Lilla ETT var också snygga.

    SvaraRadera

Läs mer