söndag

Orion

I höstas hittade jag detta rara fat för 20 kronor på Röda Korset i Forsa. På något sätt fick det mig att tänka på krispigt kalla vinternätter. Då man kan se varenda stjärna som finns på himlen. Perfekt för småkakorna till kaffet efter julbordet. Tänkte jag då. Men när jag tittar på det nu så måste jag tillstå att det nog går att bruka även på solvarma dagar.


Jag kan inte hitta någon information om Orion i boken. Och det lustiga är att när jag Googlar får jag upp en helt annan dekor på samma namn. Torde betyda att det gjorts två varianter och förmodligen av olika formgivare. Att döma av olikheterna menar jag. Stämpeln tyder dock på att den producerades någon gång på 1920-40-talet. Lite speciellt är det förstås att stjärnorna fått följa med ända in i stämpeln.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer