söndag

Lotus


Jag sprang på fyra Lotuskoppar på Myrorna i Sundbyberg. 40 kronor styck. Min hjärna blev genast blank. Tänkte att prisapparaten måste ha hakat upp sig. Så billiga kan de inte vara. Utan vidare reflektion föste jag ner alla koppar och fat i min korg.

Men när blodet åter börjat cirkulera i normal puls fick jag ta mig i kragen. Det må vara billigt. Fast det betyder inte att JAG ska ta hem allihop. Så det blev ett exemplar. Den får pryda sin plats i min koppsamling (bara svenska koppar med blommor på). Detta är nog den mest abstrakta i gänget. Känns bra att bryta av lite från det sockersöta.



15 kommentarer:

  1. Snygg, den där Lotus-dekoren har jag inte sett tidigare, de brukar inte se ut så, utan koppen brukar ha samma dekor som fatet, i ring runt! Synd att jag inte visste, då hade du fått köpa ett ex till mig med :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis till ditt fynd, superfin! Jag känner igen känslan, när jag besinnat mig så brukar det bli så att jag avstår från vissa saker som jag har plockat på mig. Tyvär några som jag ångrat i efterhand.

    Ha en bra dag,
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Oj jag känner så igen det där, man hittar ngt superbilligt, snyggt, härligt men men vad ska man ha det till? behöver man faktiskt alla?

    Grattis till fyndet och självbehärskningen!

    SvaraRadera
  4. ovanlig dekor på koppen, som herr movarp skrev. grattis till den! jag gillar också lotus, men har ännu ingen del i den serien..

    SvaraRadera
  5. Bara att gratulera till ett verkligt fynd. För någon månad sen gled en annons med en hel servis snöpligt förbi mig. Det var lotus. Var helt enkelt hopplöst tvåa och gick lottlös.

    Din samling har fått en riktig liten godbit!

    SvaraRadera
  6. Jag hade köpt alla. Vill man inte behålla alla sedan så är de lätta att göra sig av med, och även bra att ha som bytesobjekt mot något som man hellre vill ha. Har inte sett denna variant tidigare heller!

    SvaraRadera
  7. Oj moget beslut! önskar att jag hade mer av den varan. I synnerhet nu då jag ska flytta och packa ned allt i hop många kartonger blir det:) Väldigt fi kopp och de säger att man inte kan göra fynd i sthlm:)

    SvaraRadera
  8. Förstår din känsla....men ibland måste man ju hejda sig lite men inte är det lätt inte. Fin kopp i alla fall!

    SvaraRadera
  9. Wow! Ett fynd på Myrorna! Det sker sällan... Jag hade inte kunnat låta bli de andra tre. Som Form55 påpekar kan man ju ha dem som bytesobjekt. Fast ... respekt ändå... för den självbehärskningen!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker ändå att det är bra att snabbt lägga i korgen när man är på loppis för det är lätt att någon annan norpar något ifall man tvekar. Sedan kan man alltid lägga tillbaka när man funderat klart. Det funkar ju förstås bara på större loppisar där man betalar när man går till kassan.

    SvaraRadera
  11. Jag önskar så att det var jag som kunde fått tag på resten, men de lär väl redan vara borta nu :-/

    SvaraRadera
  12. Ojojoj, vilket bra pris! Såg en sockerskål med samma ovanliga Lotus-dekor (där blommorna inte sitter i jämn ring runt utan lite utspritt) på myrorna i city för ett par veckor sen, den skulle de minsann ha 80kr för så den fick stå kvar. Men en av de här kopparna hade jag gärna norpat åt mig! Och det räcker faktiskt bra med en... :)

    SvaraRadera
  13. Åh, fint! Jag har två assietter men har aldrig sett koppen förut...

    SvaraRadera
  14. Ja hörrni, hade jag vetat hur många som längtar efter Lotuskoppar (och att de är ovanliga förstås) så hade jag köpt hela gänget. Dessvärre är jag en drömmare. Som lätt motiverar köp med tanken att de ska säljas. Hittills har det gått sådär. Med säljandet alltså. Så jag väljer att tänka att nästa person som ser dem kan vara någon av er som också letar efter fyndet med stort F. Det är därför jag gillar när ni gör efterlysningar - då vet jag vem som söker vad liksom :)

    Och tack för det glada tillropen om min självbehärskning! :)

    SvaraRadera
  15. Jag brukar också norpa åt mig det jag hittar fort som tusan innan nån annan hinner före medans man tvekar, men sen är det mycket av det som sedan får stanna i affären. Jag måste välja med omsorg, för sambon blev galen därhemma när jag kom hemdragandes med mängder av porslin. Haha.

    SvaraRadera

Läs mer