måndag

Plantina


För några månader sedan visade jag min stora kruka från Gustavsberg. Den som ser ut som en mutter. Jag hade aldrig sett den modellen innan jag hittade den stora. Men det verkar som om min mutter-lycka har vänt.

Jag sprang nämligen just på den här lilla varianten på Röda Korset i Sollentuna. Och för 30 kronor blev den min. Serien heter Plantina och jag har nu storlekarna 1 & 3. Det är också allt jag vet om dom. Skulle gärna vilja veta tillverkningsår och formgivare. Men det står inget i min bok. Och så klart satsar jag nu på att hitta tvåan.



8 kommentarer:

  1. Hej på dig! det är så roligt att kika in här på din fina blogg. Serien heter plantina (ej platina) och det är Karin Björqvist som är formgivaren.
    Tillverkningsår vet jag inte tyvärr. Jag har både vita, brunsvarta och ljusbruna. Det är dock de vita som jag använder. De andra ligger i min försäljningskartong. Jätteläckra tycker jag. Bra pris!

    SvaraRadera
  2. Jag vet tyvärr inget mer om dem, hittade själv två st av den stora modellen i källaren när vi flyttade in i huset. Tur att tanten inte slängt dem. :)

    SvaraRadera
  3. Har för mig att jag sett någonstans att de ska vara från 60-talet... Jag har tre stycken, en i den största storleken och två i mellanstorleken (2). Har ingen plats för alla tyvärr, så jag kan absolut tänka mig att byta bort en 2a om du är intresserad. :)

    SvaraRadera
  4. Idag var jag på Erikshjälpen i Spånga. Där fanns en Plantina nr 2. Märkt även Björkqvist. 85 kr ville de ha för den.

    SvaraRadera
  5. Jess: tack, jag ändrade genast till Plantina. Låter som om det borde vara ganska spännande att kunna blanda färger...

    Sandra: det är sådan tur man bara kan ha när man flyttar in ett gammalt hus. Gömda skatter måste vara det bästa.

    Trillivippa: Låter rimligt, ska fundera på 2:an. Kom över ett ex till galet bra pris men det var naturligtvis på grund av en liten skada. Återkommer helt enkelt.

    Gila: Då får vi väl konstatera att Karin Björkqvist är formgivaren. 85 kronor lät mycket men å andra sidan är det ju ruggigt snygg.

    SvaraRadera
  6. Hej ! Köpte min första Plantina på 60-talet, den var nyutkommen då och kostade 16,50 kr och det var ruskigt dyrt.Tycker fortfarande att den är lika snygg och har köpt flera på loppis.

    SvaraRadera
  7. Ah, vilken rolig kuriosa. 16:50 alltså. Helt klart värt det med tanke på att den funkar lika bra idag som då :)

    SvaraRadera
  8. Jag köpte min första kruka 1969 på Pub.
    Jag hade just flyttat till Stockholm därför kommer jag ihåg årtalet.
    Kerstin

    SvaraRadera

Läs mer