måndag

En gammal goding


Här är ytterligare ett tallriksfynd från förr. Den här blå dekoren heter Galler och kommer från Rörstrand. Galler producerades mellan 1923-1927 och hade alltså en ganska kort tillverkningstid. Stora namn på Rörstrand vid den tiden var Oscar Dahl, Yngve Berg och Tyra Lundgren. 20-talet verkar i stort ha varit en ganska rörig tid utan någon tydlig konstnärlig ledare. Och utan en produktionskatalog, om ens då, är det omöjligt att veta varifrån dekoren kommer.

Jag tror att den här typen av dekorer är ganska vanliga på loppisar. Jag har stött på ett par under våren och hösten. Men jag har liksom inte känt för fler så här gamla dekorer. Nu vill jag ha lite mera retro-stil över tallrikarna. Och jag har haft turen att hitta några sådana också. Så, fortsättning följer på tallriksfronten...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer