måndag

Herr Lindberg igen


Ett av sommarens mest somriga fynd var det här. Ett uppläggningsfat ur serien Rosett för Gustavsberg. Det är så jämarns gulligt att klockorna stannar. Och jag blev inte mindre imponerad när jag insåg att det inte var någon mindre än Herr Stig Lindberg som låg bakom dekoren. Jag hade i och för sig mina aningar. Men det är alltid roligt att ha rätt.

Rosett gjordes mellan åren 1951 och 1957 och finns som full matservis. I boken jag har står det att det är LD-modell och kromotryck (litografiska tryck överfördes till glaserat gods). Jag hittade fatet på en underbar log-loppis i Jorm och betalade 65 kronor. Jag gissar att det var bra betalt. Men inte för mycket :)



Fulländat fat tycker jag. Och om jag någon gång skulle bli modig nog att göra en tatuering så skulle det bli herr Lindbergs fjäril.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer