tisdag

Fiffig mojäng


Innan nespressomaskiner, perkylatorer och bryggare var det kaffepannan som gällde. Vare sig det var finfrämmande eller någon som bara tittade in så skulle pannan stå på spisen. Då förstår man ju att det här var en fiffig lösning! För ni ser väl vad det är för något?

Well, det kanske inte är helt solklart... men damerna på loppisen på Röda Korset i Forsa kunde i alla fall berätta för mig när jag stod och drog i den förunderliga grejen. Eftersom den har spiralen i mitten kan man dra ut den åt sidorna och fästa runt kaffepannan. På så sätt kan du skicka den runt bordet utan att forsla med tillhörande grytunderlägg, eller vad man nu använder för att skydda bordsskivan.


Jag provade den på mor & fars kaffepanna och det funkade perfekt. Säkert kan du även sätta den på en mindre kastrull eller så men å andra sidan brukar en sådan kanske inte skickas runt matbordet på samma sätt. 5 kronor fick jag i alla fall betala och det tycker jag var ett vrakpris för något så uppfinningsrikt - sen att jag inte har en kaffepanna är väl en helt annan sak!

Underlägget är märkt "Nicke" Svenskt Pat Made in Sweden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer