torsdag

Hemi klotlampa


Ascool!
Så skulle jag beskriva den här lampan. Den är så roligt utformad och finurligt uttänkt - det går även att vrida öppningen på skärmen rakt fram. Plus att den både passar att ha som bordslampa och att hänga på väggen.

Lampan heter Hemi och beskrivs som en klotlampa. Den verkar vara designad under 70-talet men vissa hävdar att den är tysk och andra säger dansk. Hemi finns också som golvlampa, både med ett och två klot. En sådan skulle jag gärna hitta på loppis!

Jag hittade lampan på Erikshjälpen i Spånga och betalade 35 kronor. Nu är den ju lite sliten och har fått repor lite här och där men vad jag har sett så verkar det vara ett bra pris eftersom de normalt ligger på mellan 200 och 300 kronor.




Lampan är märkt "HEMI D N S KLOT 3"

Tillägg 2010-07-12: Gick förbi modekedjan Sisters skyltfönster idag och gissa vilka lampor de använde sig av? Jo visst, där stod två guldfärgade Hemilampor. Joråsåatte!

4 kommentarer:

  1. Hemi klot, Lampan finns i liknande design av andra tillverkare men just Hemi Klotet såldes av Ikea under 70- Talet. Jag älskar designen!

    SvaraRadera
  2. Åh, va spännande! IKEA har en hel del saker från förr som gladeligen skulle få flytta in hos oss :) Tack för informationen!

    SvaraRadera
  3. Han som har designat lampan heter Lennart Centervall och jobbade på inköpsavdelningen på IKEA i Älmhult. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag köpte nyligen en hemi klot golvlampa i borstat silver för en hundralapp på loppis, den är namngiven på klotfästet. Är nästan 100 på att den kommer från Ikea på 70-talet, eftersom vi hade en exakt likadan i vitt då, numera trasig och kasserad. Gillar den i allra högsta grad.

    SvaraRadera

Läs mer