måndag

Vår första Mars-helg

 En riktig vårhelg. Fast kanske aningen snabbare än vanligt. Man vill ju hinna med så mycket. Men vi gjorde så gott vi kunde och det var faktiskt en helg värd att fira. Jag blev gammelmoster till en liten sessa. Och vi fattade stort beslut och köpte barnvagn. Bland annat alltså.


Jag hade nämligen bakdag på Lördag eftermiddag. Mandelkubb och vaniljbullar. Första gången jag gjorde fyllda bullar och dessvärre har jag inte tekniken medfött. Dom läckte som såll och marsansåsen låg mest på plåten snarare än i bullarna. Bättre lycka nästa gång.


Därför säkrade jag med en sockerkaka också. Jag tycker sockerkaka är riktigt roligt att baka. Dels för att det är gott men också för att det är så lätt. Och man kan använda loppade formar för att få den perfekta looken.


Och som det kan bli när man kladdar mycket blir det också en hel del disk. Inte så roligt. Fast det kan vara ganska skoj att se alla fina saker samlade. Gäller väl mest när man har massor av nydiskade loppisfynd. Men när nöden kräver det får man njuta av det man redan hade.


I övrigt förgylldes helgen av färgglada blommor. Jag vet inte ens vad dessa heter men jag fullkomligt älskar dem. Tycker man ser dem i var och vartannat blomsterarrangemang. Tror det är lager-på-lager-effekten som gör det. Och intensiteten på färgen.


Fina Maria med bloggen Gilas Grotta hade med sig tulpaner till pysselträffen. Passade perfekt!


Som grädde på moset lite gula rosor.


Och så på Söndag kväll var det firade på allvar. Fruktsallad de lux med jordgubbar. I gröna retroglas och extra piffade med riktig dessertgafflar. Så fruktskålade vi för lilla fröken Andersson/Johansson som äntligen kommit till världen!

10 kommentarer:

  1. Åhh...vasen med dom gula rosorna i !!! Ekeby ; )

    SvaraRadera
  2. Mycket fina bildet du bjuder på! Blir så härligt glad av färgglada blommor :)

    SvaraRadera
  3. En fin färgglad helg på flera sätt. Blommorna överst liknar ranunkler, härligt med olika färger.

    SvaraRadera
  4. Väldigt fina bilder :)
    Själv uppskattar jag sockerkakan även för dess förträfligt goda smet....

    Skymtar en röd fin fin skål på din diskbänk. Vi har en i klarglas men den röda är ju helt klart vassare.

    SvaraRadera
  5. http://www.odla.nu/artiklar/inne/krukvaxter/ranunkel som svar på dina vackra blommor

    hur fina som helst, våriga

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig helg! Blomman heter Ranunkel. Har faktiskt skrivit om dessa i min blogg :)

    SvaraRadera
  7. Mandelkubbarna var grymma! Jag fattade inte att du bakat dem själv.

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder! Älskar de gröna skålarna!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder, ranunklarna är en favoritblomma för mig med! :)

    SvaraRadera
  10. Ranunkel it is! Jag ska nog ha sådana i bukett ändra fram till ungefär första advent i år :)

    SvaraRadera

Läs mer