lördag

Kosmos

Det är något speciellt med serien Kosmos. Trots att den är ganska vanlig i sitt utförande. Ingen spännande dekor. Inga utsvävningar i formen. Men jag tycker ändå att den känns så hemtrevlig. Framförallt för höstiga och vintriga dagar kanske. Då det serveras läckerheter från skogen. Grytor med kantarell. Eller viltbiff med rårörda lingon. Då är Kosmos precis rätt tallrik.

Kosmos producerades av Gefle mellan 1966-1977. Och formgivningen står Berit Ternell för. Och jag har faktiskt en stor ugnsform som vi använder hela tiden som jag köpte på Myrorna i Sollentuna förra året. Kom på nu att jag glömt att visa den. Hursom, dessa sex tallrikar i perfekt skick hittade jag på Röda Korset i Sollentuna. Till det ringa priset av 60 kronor. Totalt alltså. Helt galet. Och det gör det fullt möjligt att ha en servis för varje säsong.



2 kommentarer:

  1. Vilket fyndpris för så vackra tallrikar!

    SvaraRadera
  2. Visst är det, alla borde förstå hur prisvärt det är att gå på loppis!

    SvaraRadera

Läs mer