fredag

Grönt ljus


När jag ändå är inne på små ljusstakar. Det här är ytterligare ett föremål som gäckar mig. Överallt hittar jag dem, ingenstans kan jag ställa dem. Ändå har jag fått med mig två stycken hem. Den ena köpte jag på Röda Korset i Forsa för 5 kronor. Den andra hittade jag för länge sen på loppis i Söderhamn också för en femma.

Dom verkar ju så vanliga, vilket kanske pekar på en massproduktion. Samtidigt så känns formen igen som något från ett känt glasbruk. Kanske är det en kombination - en copy cat på en populär serie. Jag har ingen aning, jag gillar dem bara. Men med lite tur är det någon av er som vet mer!?!



2 kommentarer:

  1. Tycker också att man ser dem rätt så ofta, dock ofta naggade i någon kant. Sambon började köpa på sig några i sommras, vi har några st gröna för "normal stora" ljus och 4 små vita/"ofärgade". De flesta är omärkta men senast vi köpte 2 så fanns etiketten AB Nybro Glasbruk på dem. MVH //Webrik

    SvaraRadera
  2. Nybro glasbruk, det får jag kolla upp. Jag har nog också sett ofärgade men även röda varianter. Ska bli spännande att se om det är rätt tillverkare för alla färger. Tack för hjälpen!

    SvaraRadera

Läs mer