måndag

En löst gåta


För två somrar sedan besökte jag en loppis i Resele och gjorde ett fantastiskt fynd. Mitt bland massor av ytterkrukor stod nämligen den här skönheten och tryckte. Jag förstod direkt att den var speciell. Dels var ju själva vasen helt fantastisk och dels så fanns det en signering. Oy-någonting och ett kort förnamn.

Eftersom jag inte kunde tyda mer av signeringen så blev det här min lilla gåta att lösa. Det har tagit två år. Men nu vet jag. Vasen är formgiven av Kai Blomqvist för Kumela Oy på tidigt 70-tal. Så fantastiskt roligt att äntligen veta dess ursprung. Har inte hittat någon mer information om Herr Blomqvist än. För det mesta om honom står naturligtvis på finska. Men tydligt är i alla fall att han har gjort väldigt många vackra pjäser. Främst vaser verkar det som. Lite robusta och steniga liksom. Hittade diverse vaser på nätauktioner, de var för visso både större och lite mer användbara i formen, och dessa verkar ligga på priser mellan 200-275 dollar.

Då måste man väl kunna säga att den här var väl värd sina 10 kronor, eller hur?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer