tisdag

Lotus

Charmiga dekorer finns det gott om. Lotus är en av dem - och extra snygg är den i grått!

Lotus, i LH-modell, är formgiven av Bibi Breger och fanns i produktion mellan 1958-1970. För mig är den också mer förknippad med gul-grå blommor, än som den här helgrå. Breger jobbade som mönstertecknare på Gustavsberg under fyra år på 50-talet och ligger bland annat bakom dekorerna Grill och Maxim. Efter lite Googlande kan jag säga att kaffekopparna till Grill är hur snygga som helst. Men även dekoren Prisma G är fin.

Eftersom jag inte sett dekoren i de här färgerna tidigare så snappade jag, naturligtvis, åt mig tallriken fort som attan när jag hittade den på loppis i Järvsö i somras. Fick betala lite mer än jag är van för en tallrik, men 25 kronor för en Lotus känns ändå inte helt fel :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer