torsdag

Rondo från Jorm


Två små rackare hittade jag på loppis i Jorm för 5 kronor styck. Jag visste att jag kände igen den där bubblan i foten. Och för 10 kronor kan man ju chansa lite. Leva lite on the wild side. Och efter lite letande så verkar det ändå som om jag fått tag på två snappsglas från Kosta. Serien heter Rondo och är formgiven av Göran Wärff. Se 50-talskeramiks inlägg med samma glas.

Populärt verkar det, det där med bubblan. Minst tre olika modeller listas på PES: Pippi (R.A Hickman, Kosta), Tapio (Tapio Wirkkala, Iittala), Mambo (Vicke Lindstrand, Kosta). För att nämna några. Och jag tycker nog jag får dra slutsatsen att mitt pris kvalar in som ett riktigt fynd. Hatten av för Jorm!


2 kommentarer:

  1. Hejsan! Det ser ut som om vi har samma smak när det gäller Upsala-Ekeby och kanske samma jaktmarker ibland i Hälsingland! : )

    SvaraRadera
  2. O ja, vilken fin samling du har! Det är nåt magiskt med Ekeby, så är det bara :) Försöker hinna turer i Hälsingland så ofta det går, tycker man gör bättre fynd där än här nere...

    SvaraRadera

Läs mer