tisdag

5 frågor till Hus & Hem Retro


Om en dryg vecka eller så kommer Nr.2 av tidningen Hus & Hem Retro. För min del har det känts som en evighet sedan det förra. Och nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att höra med redaktör Viveca Carlsson hur det känns så här inför släppet av nästa nummer.

För snacket har verkligen gått om den här nya tidningen. I blogg-kretsarna diskuterades den så klart långt innan den fanns i butik. Jag höll själv på att spricka av nyheten att det kom en Retro-tidning. Och så klart av att jag fanns med i den. Och alla jag pratat med bland vänner, kollegor och bekanta har varit så glada över att äntligen få en tidning som dels gör dem mer intresserade av det som finns i skåp och lådor och dels ger dem ett mål med sitt loppande. Helt plötsligt har de något att hålla utkik efter. Så man undrar ju så klart hur Hus & Hem Retro själva upplevt mottagandet?
– Fantastiskt. Tidningen sålde väldigt bra, och vi har fått så många positiva mejl, brev och kommentarer!

Reportagen om till exempel stolarna och Lisa Larsson i första numret hade en imponerande omfattning. Och som alla Loppistor där ute har jag ju olösta gåtor i hyllan. Och frågan är hur man gör för att hitta information om sina fynd. Var ska man börja leta?
– Internet är alltid en bra början. Med hjälp av alla kunniga bloggare och sökningar på google kan man hitta om inte svar, så åtminstone ledtrådar. Sen är det bara att leta vidare så mycket man orkar med hjälp av bibliotek, arkiv och telefonsamtal.

Jag ramlar in i nya världar varje gång jag går på loppis och hittar nya fynd. Ena veckan upptas mina tankar av ursprunget av en omärkt glasvas för att nästa vecka helt kretsa kring en byrå i teak. Det finns helt enkelt så mycket man skulle vilja veta mera om! Hur väljer ni det ni ska fokusera på i tidningen? 
– Vi försöker hitta en bra blandning av möbler, porslin och andra inredningsprylar, se till att blanda olika decennier och mixa dyrt med billigt.

Man förstår att det är som ett smörgåsbord. Men du som haft förmånen att tjuvkika på nästa nummer. Finns det någon del som du tycker är extra intressant?
– De 96 kaffekopparna av Stig Lindberg får man inte missa och inte heller Mona Björks fantastiska 60-talstyger.

Sist men inte minns, vad kommer du leta efter på loppis i höst?
– Nya stolar till köksbordet. Jag skulle vilja byta Uno Åhrén-stolarna från Gemla mot några lika bekväma men lite mörkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer