måndag

Mari


På auktion förra helgen hittade jag de här glädjespridarna. Två rekorderliga fat som såldes i ett utrop. Det var ett innehållsrikt startfält och det fanns ganska mycket jag kunde tänkt ropa på. Men. Det fanns ett side board i teak. Typ det snyggaste någonsin. Och jag underskattade mitt motstånd. Det såldes ändå så billigt och jag har fortfarande ont i magen för att jag "gav" bort det.

Så det blev inte så många rop. Men de här två hade jag som bestämt skulle bli mina. Från Upsala Ekeby och formgiven av Mari Simmulson. De är numrerade 7018 & 7020 och i UE boken hos Grödinge Antik står de listade som Turkosa/Korall. Producerade 1967-70. Fantastisk färg och trollbindande dekor. 180 kronor betalade jag för båda. Och det tänker jag betrakta som ett fynd. Och inte som ett tröstpris :)




9 kommentarer:

  1. Underbara! Håller med, det var ett riktigt fynd!!

    SvaraRadera
  2. Snygga! Den färgen är bara för underbar, jag har ju en del UE-keramik i samma turkosa glasyr!!!

    Jag får hälsa från din svärmor förresten, jag träffade henne på vår keramikmässa i Gävle i lördags. Ni kommer säkert bli glada framöver ;-)

    SvaraRadera
  3. Underbar färg ! Jag har fyndat ett sånt som det lilla fatet på loppis en gång.
    Grattis till alla inlägg och fina köp också !

    SvaraRadera
  4. De är jättefina, jag har aldrig sett det lilla turkosa fatet förut. Vet att det finns flera olika vaser i den här serien också.
    (Våra delar heter Turkosa, Korall är knallorangea och inte alls lika fina enligt mig...)

    SvaraRadera
  5. Hej och hå, det lilla har jag ju själv. ;) Menade såklart att jag inte sett det stora fatet förut...

    SvaraRadera
  6. Make mine Mid-century: Thank´s!Gorgeous is just the right word :)

    Marie: Ja, nog må de kvala in som fynd va!?

    Herr Movarp: Oj, oj, oj så lustigt. Jag pratade med svärmor lite snabbt när hon precis kommit till mässan och tittade verkligen lite extra på dina bilder för att se om hon fastnat på någon av dem. Men att ni faktiskt träffats. Det är ju fantastiskt!

    Christin: Tack så mycket!Jag hoppas du haft stor glädje av det :)

    Trillivippa: Haha, ja det var precis det jag tyckte jag såg hos dig igår :) Och då anade jag i alla fall rätt att det finns en orange variant också. Får nog börja spana efter en vas också nu.

    SvaraRadera
  7. Wow!
    Den turkosa färgen stack ut!
    Verkligen härliga & ja! det är att betrakta som ett verkligt fynd tycker vi.

    Trevlig vecka önskar Andreas på Retroprylar!

    SvaraRadera
  8. I realised today that I have a vase from this series. Maybe that explains why I was so attracte to your plates.

    My mother (we're Austalian) bought it in Sweden in the 1960s and brought it home. She found it about a year ago in my father's trailer (a thing you put on the back of the car to take rubbish to the dump!). But she saved it and gave it to me. Thank goodness! It still has the sticker on as well.

    SvaraRadera

Läs mer