torsdag

Våfflat


Jag har letat efter en sån här turkos skål länge. På loppis, på tradera och på varenda auktion jag smugit in på. Men icke. Inte förrän jag gjorde ett av min sällsynta besök på Loppisen i Sundbyberg. Det blir liksom inte att jag tittar in där. Jag prioriterar Myrorna och Stadsmissionen när jag befinner mig mitt i byn. Men den här Lördagen så spankulerade jag in och det första jag såg var den turkosa skönheten. Till ett pris långt under alla Tradera auktioner jag bevakat. 90 kronor. Jag nästan sprang hem i ren glädje. Och nu står den på köksbordet på heltid.

Vad jag förstått så är många av dessa skålar svensktillverkade. Så också denna. Jag önskar jag kunde säga att jag ser det på det typiskt svensk-våffliga mönstret. Men det gör jag inte. Det sitter helt enkelt en etikett kvar. Tyvärr kan jag bara erinra mig namnet på ett bruk som tillverkat dem. Elme. Så jag kastar väl ut frågan. Kan någon bekräfta eller dementera?




4 kommentarer:

  1. går det inte att se vad det står på etiketten? jag har också en, men jag kan inte komma ihåg (har suttit här och tänkt intensivt en stund) vad säljaren sa att det var för glasbruk, när jag köpte den.. hmmmm.
    min syns i ett av de senaste inläggen som heter "nytt i köket" och det är den fjärde bilden i inlägget. :)

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt säker på att denna är tillverkad av Pukebergs glasbruk. Det finns flera glasbruk som gjorde liknande, Pukeberg, Glimma och Elme är de jag kommer på nu. Detta är det snyggaste mönstret jag vet på pressglas!

    Det står väl "Made in Sweden" på etiketten? Dessa etiketter har jag sett på exportglas från en rad olika glasbruk, så det hjälper oss inte så mycket just nu...

    SvaraRadera
  3. Kommentarerna på detta inlägg försvann när Blogger hade sin black out. Men jag tror i alla fall att Benny även nämnde Pukeberg. Ska undersöka saken!

    SvaraRadera

Läs mer