fredag

Bort med lorten


För alla loppistor och loppare dyker det upp problem då och då. Då menar jag inte problem att fynda eller påbörja nya samlingar. Det verkar fungera fint vad jag kan se (eller läsa). Nej, det är snarare en följd av fyndandet jag pratar om. När man glad i hågen kommer hem med sitt fynd och ställer sig för att diska av det. Och märker att det är ganska svårt att komma åt nere i vasen eller vad det vara månde.

Då har jag ett toppen tips - Magic Balls!
De här små metallkulorna doserar man ner i sitt hals-smala alster tillsammans med varmt vatten och en gnutta diskmedel. Sen skakar man. Skaka, snurra, skaka. Sen brukar jag hälla ut innehållet i te- eller kaffesil efter behandlingen. Så att jag kan hålla koll på dessa små, små kulor. Skölj igenom vasen, och visp så är lorten borta. Om fyndet har varit en riktig panelhöna och samlat damm i några decennier kan man få lova att göra om behandlingen några gånger. Men rent blir det. Och på så vis - mer glädje till fyndaren!


Min burk köpte jag för runt 80 kronor på Svenskt Tenn. Men det är mycket möjligt att det finns fler återförsäljare. Burken är märkt Historic House Collection.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Ska ta en tur till Svenskt tenn till veckan. Gillar din blogg. Vi fyndar tydligen en del på samma ställen.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du hittar dem! Det är det också det som är så roligt med bloggandet, man får tips om loppisar och inspiration för att hitta fynden :) Tror även jag måste beställa den där boken, Detaljer, som jag såg på din blogg. Den verkar fylld av vackra bilder :)

    SvaraRadera

Läs mer