tisdag

Zebra


Coolaste fatet hemma hos mig är helt klart det här alstret. Grymt mycket attityd samlad i en dekor. Problemet är nästan att man inte vill lägga något på det. För det skymmer ju utsikten!

Fatet är en gåva från min mor. Det har följt mig sedan min första studentlägenhet. Emellanåt har det hamnat underst på hyllan. Lite i glömska. Men som en freudiansk tanke kommer det fram när jag minst anar. Kanske för att bootsa min attityd. När jag som mest behöver det.



Fatet är förmodligen en billig kopia av någon populär skapelse. Under fatet finns nämligen en stämpel där det står Dec Brazil Import 17. Har liksom fått för mig att den typen av "dekorupplysning" gjordes för att understryka att det inte är originalet.


3 kommentarer:

  1. Jag vet inte var den är tilverkad (troligen i DDR), dock är dekoren en kopia på en dekorserie som heter "Kairo" från västtyska Ilkra, läs mer här:

    http://femtiotalsjakten.blogg.se/2010/may/sex-loppisar-fore-frukost.html

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om inte min mamma också har ett sådant fat. Jag tycker mig åtminstone känna igen det från barndomen. Vackert är det i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Tack för informationen, kul att se andra varianter på dekoren. Jag vet inte vad man kan tro att det är för produktionsår för något på den här. Men det verkar ju ha varit fyndbart i ett 20-tal år i alla fall :)

    SvaraRadera

Läs mer