måndag

Nuutajärvi


På en lunch för några månader sedan tog jag en tur till Erikshjälpen i Spånga. Trots att man knappast hinner dit och tillbaka. Jag hade fyndabstinens. Och då gör man nästa vad för tok som helst.

Men så här i efterhand kan man säga att det var tur jag åkte. För det stod nämligen två heeelt underbara Nuutajärvi-fat och väntade på mig. Perfekt skick, 25 cm i diameter och den ena med etiketten kvar. Och till det ett helt fantastiskt mönster, som gör att tallriken närmast kan betraktas som en bit konst. Jag har inga delar tidigare men - jag är helt såld!

Tyvärr lär det bli långt mellan Nuutajärvifynden. De kostar ju en del. Mina fat kostade 120 kronor styck. I och för sig ett bra pris med tanke på att nya verkar gå på dryga trehundra kronor. Men det är inget en loppista kan investera för jämnan. Fast...lite då och då går bra :)



Det som för mig är fat är förmodligen en större mattallrik. Men med tanke på hur många mattallrikar som redan står på hyllan har jag valt att betrakta dessa som uppläggningsfat. Det låter bättre så.



7 kommentarer:

  1. I Finland är priset för en tallrik i serien Kastehelmi (ungefär Daggpärlan)28 e; se http://www.astiataivas.fi/tuotteet.html?id=57/1676&back=history
    Så det var ett bra köp!

    SvaraRadera
  2. Åh, som jag suktat efter Kastehelmi, och faten är de allra finaste! Grattis till dig Lucky-Lova! :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har sex stycken blå assietter Nuutajärvi,inte visste jag att de var så värdefulla!
    Berit

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att nästa Kastehelmi inte låter vänta på sig. Vet inte var jag ska ha dem men det spelar mindre roll...

    Berit: om du inte längre vill ha dom så lovar att det är många som köar för att få köpa :)

    SvaraRadera
  5. Åååh, de här är så vackra! Gillar verkligen din smak, tycker att allt du visar upp här i bloggen är så himla fint! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har sockerskål, gräddsnipa, en massa glasunderlägg (coasters) och framförallt ett pampigt tårtfat i två våningar. Jo just det, en mattallrik i brunt glas åxå :-D

    SvaraRadera
  7. Trillivippa: Tackar, tackar! Det brukar ju ofta vara så att när andra visar upp sina fynd så ser men charmen i dem. Det kan kan vara svårare när massa saker står och trängs på en hylla eller i en kartong. Men smickrad blir jag ändå! :)

    Herr Movarp: Jag såg ditt kakfat och är mäkta imponerad!

    SvaraRadera

Läs mer