måndag

Vitt och fräscht

På Röda Korset i Sollentuna har jag gjort en del kruk-fynd. Kanske för att de liksom står inne i ett hörn och ingen orkar böka sig in där. Eller för att folk inte har vett att uppskatta krukor på second-hand. Jag har tidigare visat några vita Steningekrukor och Plantina från Gustavsberg . Nu har jag ytterligare tre vita skönheter från Steninge.

De är köpta för 10 kronor styck. Ett perfekt pris. Och det kan ju vara bra att ha några krukor till övers hemma. För gå-bort-tillfällena. Så får man ge bort lite mer karaktär, och förmodligen lite mer kvalité, än krukorna på ICA. Ett annat bra sommartips är att använda dem till kryddodlingen. Det gröna och det vita blir så fräscht tillsammans. Och det smakar extra gott. Att ha odlat smaksättarna själv.




6 kommentarer:

  1. Fina krukor! Det gamla krukorna är ju i så bra kvalitet också, det gå inte att jämföra med nya som är både dyra och i dåligt material, går sönder jätte lätt!

    SvaraRadera
  2. Jättesnygga! Kruka nr 2 måste väl vara från Bo Fajans?

    SvaraRadera
  3. Det är väldigt snyggt med vita krukor. Jag gillade nummer två - den var superfin!

    SvaraRadera
  4. vita krukor är även min melodi! jag lyckades hitta två svarta krukfat i helgen, tjoho! för det ska ju vara svarta fat under vita krukor..

    jag har länkat till dig, du får hemskt gärna länka till mig, jag är ju fortfarande lite ny i bloggosfären och kan behöva fler läsare..! :)

    SvaraRadera
  5. Vita äldre krukor är alldeles för lite uppskattade. Tur för oss som gillar dem! Bäst att passa på nu för snart kommer säkert fler hänga på! Har upptäckt att det går att göra riktigt fina vita fynd ibland kruklådorna på bakluckeloppisarna. Där mitt ibland alla staplarna av "ica maxi-krukor" kan en underbar liten skönhet gömma sig. De är ju så roliga att mixa och matcha med varandra. Det syns fint i dina bilder.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med er allihop. Bättre kvalité, bättre pris och skynda fynda innan alla andra också fattar galoppen :)

    Och Trillivippa, jag blev osäker och var tvungen till att kolla. Det står Steninge och ett tre-siffrigt nummer under krukan. Kanske kan de ha använt samma formar eller något sånt? (Minns att Benny skrev något om att sådant förekom förr i sin Blomkruksskola). Hur som. Snygga är de! :)

    SvaraRadera

Läs mer