torsdag

Nyårskarameller, del 2


Årets material
Trots att det finns så mycket fina saker att fynda så har 2010 kännetecknats av en längtan efter teak. Kanske har det med renoveringen av vår nya lägenhet att göra. Eller så är det bara känslan av teak i handen. Mjuka former och fantastisk finish. Flera Holmberg-föremål, en matgrupp och andra små pinaler har fyndats under året.


Årets samling
Blir utan tvekan bli mina ugglor. Idag har jag 19 stycken, varav de allra flest tillkommit under sommaren. Stenugglan är en av mina favoriter. Så himla klok. Jag hoppas att även nästa år bjuder på en och annan uggla.


Årets fynd
Går till ett av mina senaste fynd. En helt fantastik vas från Uppsala Ekeby som jag bara dagar efter inköpet hittade både i Antik & Auktion och Antik Världen. Den är skavd och lite sliten men gör underverk för själen. Det är som om den väntat på mig och att vi äntligen förenats. Vi är menade att vara tillsammans :)


Årets händelse
Är för mig flytten och renoveringen av vår lägenhet. Huset är byggt 1960 och lägenheten med 4 rum och kök behövde en ansiktslyftning. Vi har försiktigt öppnat upp de stora ytorna utan att tappa lägenhetens karaktär. Sakta men säkert lagt till alla detaljer vi älskar. Och äntligen har jag fått mitt retro-kök i modern tappning.


Årets minsta fynd
Det har funnits många små fynd. Fåglar, ugglor och ljusstakar. Men den allra coolaste är med säkerhet mannen i metall. Han som fortfarande röker inomhus. Fyndad för 5 kronor och nu mitt smakråd i garderoben.


Årets retroinlägg
Jag kan inte välja ut ett enskilt inlägg. Men om och om igen kommer det inspirerande och intressanta inlägg från Eli som driver Femtiotalsjakten. Jag blir så glad av alla bilder och framförallt gillar jag inlägg som Helmersafari och HFI - överallt just nu. Bör ses om ni inte redan gjort det.

Årets färgklick
Går till Lotten och Nästet. Här kan man frottera sig i glada mönster och prylar. Om man har tur kan man också hitta en väska, portmonnä eller kudde i hennes shop. Ett måste i vintermörkret helt enkelt.

Årets pippi
Måste onekligen gå till Porslinan som titt som tätt har en ny fågel att visa upp. Det är riktigt spännande att följa utvecklingen av vad som nu måste räknas som en riktig samling (?) :)

2 kommentarer:

  1. Tusen tack! Jag är stolt över att få vara med på din års-lista ;-)

    Gillar den rökande kostym-mannen - han var cool! (inte för att det är coolt at röka )

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Du är ju för söt! :) Gick faktiskt igenom alla fåglarna igår och jodå, det börjar bli en ordentlig samling. Ska försöka visa upp alla i ett inlägg i början av nästa år.

    Gott nytt - igen! :)

    SvaraRadera

Läs mer