söndag

Julskyltning, del 1


God morgon! 2:a advent och fortfarande vitt och kallt ute. Precis som det ska vara. Och det bästa av allt - julskyltning. När jag väl började kolla var det lite svårt att välja vad som skulle få visas och inte. Så det blir två inlägg. Här har ni det första.

En av de viktigaste ingredienserna för en riktigt god jul för mig är ljus. Korta, långa, tjocka, smala, krokiga och raka. Spelar ingen roll hur det ser ut bara det lyser. The more the merrier! Därför börjar vi dagen med en ljuskavalkad.


Adventsljusstake i teak som jag inhandlade på Tradera för bara någon vecka sedan. Den dekorerar jag med juläpplen i trä som jag fyndade på Fifty-Fifty på Rörstrandsgatan förra året.


Den här skönheten hittade jag för 25 kronor på Röda Korset i Sollentuna förra veckan. Den är lite ostadig men ack så vacker. Den ersätter faktiskt den traditionella elljusstaken i ett av våra fönster. Den vita krukan kommer från Steninge och köptes på Myrorna i Sundbyberg.


Senaste fynden på på mini-ljusstaksfronten är de fyra små stjärnorna som jag köptes för 5 kronor på Röda Korset i Forsa. De samsas med en Fredsduva som jag tror kommer från Gabriel. Köpt för 15 kronor på Myrorna i Sundbyberg.


Lite granris-feeling finns det även hos oss. Fast i tenn. Inhandlad på loppis i Gävle för 10 kronor förra året.


Så min absoluta favoritljusstake. En ca 45 cm hög skönhet som pryder det största fönstret i lägenheten. Inköpt på Hårga antik i Kilafors för två somrar sen. Först nu har den hittat sin rätta plats. Och den är så mycket jul för mig.

Från oss alla till er alla - En Riktigt God Jul!

Gå gärna gatan ner och kolla in Porslinans härliga julskyltning.
Och spana in juliga dukar hos En Omaka Kaffekopp.

3 kommentarer:

  1. Oj vilka vackra ljusstakar du samlat på dig, blir riktigt avundsjuk! :)
    Jag har i alla fall fått ihop ett inlägg med lite julsaker i min blogg, ska bli kul att se vad alla andra visar upp!

    SvaraRadera
  2. Kul att se andras julpynt! Bra idé Loppista. Jag har också lagt upp ett litet bidrag.

    SvaraRadera
  3. Va roligt det är att se vilka juldetaljer det finns. Gillar speciellt julstjärnan i fönstret och duken av Kajsa Nordström. Kul att ni ville vara med! :)

    SvaraRadera

Läs mer