torsdag

Smått blått

Den här blå godbiten hittade jag på Röda Korset i Forsa för 10 kronor. Tror jag har den dåliga djupstämpeln på undersidan att tacka för priset. För med lite vilja och gott ljus är jag ganska säker på att det står Ekeby där under. Då är det ju också brukligt att prislappen blir betydligt större. Men inte den här gången.

Vasen är inte mer än 13-14 cm hög. Men den blå färgen är helt magisk och väger med all säkerhet upp för dess tillkortakommanden på höjden. Och nog andas formgivningen ändå Ekeby. Lite organisk vågighet liksom. Kullarna är så perfekta och vasen ser så balanserad ut. Ändå är det nästan avslutningen, där blommorna ska ta vid, som är den absolut bästa delen. Runt, toppigt och med en värdlig midja. Lika fin både med och utan blommor.




5 kommentarer:

  1. Jag är också himla förtjust i dessa organiska former. Jag har precis publicerat ett inlägg om en vas som inte är från Ekeby, men som antagligen ändå är det så att säga :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen ett fint fynd,) Härlig blå färg på den också! God Jul! Allt gott//Petra

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker vas, perfekt i formen! Och överglaserade djupstämplar är loppisfyndarnas bästa vän. ;)

    SvaraRadera
  4. Grattis vilket fynd! Jag har en på 11 cm och det står Ekeby under som en halvmånes form. Tjusig färg!

    SvaraRadera
  5. Tack! Det skulle vara snyggt med en likadan fast modell större

    SvaraRadera

Läs mer