lördag

Kungen av djungeln

Man kan kanske se det som ett gästinlägg. För nu är det tyvärr inte ett av mina fynd jag visar upp. Nej, den här magnifika skapelsen fick A i en av sina julklappar av sin mor. Enligt uppgift är det ett Gefle-lejon, som tillverkades någon gång på 30-talet fram till 1948. Och den är så vacker att jag tvunget måste visa upp den. Om inte annat bara för att skryta. För på något sätt har lejonet vandrat in i vårt hem. Och vi är mycket nöjda över att vara kattvakter av det här slaget.



8 kommentarer:

  1. Vilket galet läckert lejon! Och han verkar vara i grymt fint skick med tanke på åldern också. Hur stor är han?

    SvaraRadera
  2. Ohh vilket lejon som rymt från Gefle Zoo!
    Älskar den färgen på glasyr, undrar om dem insprerades av jadegrönt från asien eller om de tänkt på oxiderad koppar...fantiserar...snyggt är det i alla fall!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Nu hittade jag lejonet i min Gefle-bok! :)
    Det är formgivet av Märta Willborg, tillverkades 1937-39 och glasyren heter 2853 (grön halvmatt).

    SvaraRadera
  4. Nog är det något visst med honom, det är pondus i katten! Vi mätte honom nyss och han är 17 cm hög & 25 cm lång. Ganska lagom storlek :) Och va kul att få mer info om formgivare, tack för det!

    SvaraRadera
  5. Hej!Har ett likadant lejon!!!Han flyttade in till oss för några år sedan. Har fått honom i arv men vi undrar bara hur många syskon han har??? Hur stor var upplagan!

    SvaraRadera
  6. Jag träffade faktiskt några medlemmar i Geflekeramikens vänner i helgen och vi kom att prata om lejonet. Jag tror att den föreningen har ett exemplar, vi har ett och du har ett. Det finns säkert några till men mannen jag pratade med menade att de gjorts i väldigt liten upplaga. Det var 18 år sen han som sålde den här till min svärmor hade sålt ett senast. Det måste ju säga en hel del :)

    SvaraRadera
  7. Vad kul att höra att lejonen är sällsynta! Förstod att det var speciellt med honom. Tack för upplysningen!

    SvaraRadera

Läs mer