onsdag

Grönt är riktigt skönt på min hylla


Mitt andra fynd på Röda Korsets utförsäljning var detta tillskott till min lilla samling. Jag är totalt beroende av Ekebys gröna färg, vilket är ganska lustigt eftersom praktiskt taget alla föremål har en egen nyans av grönt. Men i min värld är det något som enar dem till en Ekebygrön. Nu är det ju så att det fanns andra keramikfabriker än Ekeby som producerade keramik i grön glasyr och utan stämpel är det svårt att veta om det verkligen är en Ekeby.

Så är det lite grann med den här nya vas eftersom det är helt omöjligt att läsa djupstämpeln. Men den gröna nyansen är helt fantastisk och den passar verkligen perfekt bredvid mina tre andra gröna fynd. (Här och här kan du läsa om två av dem). Jag har tittat runt lite grann och det verkar i alla fall som om flera av formgivarna på Ekeby har gjort den här typen av klot-runda föremål, bland annat Ingrid Atterberg. och glasyren passar in på både Vicke Lindstrand och Anna-Lisa Thomson. Jag får helt enkelt forska vidare i saken. Min blev den för 25 kronor och det var väl investerade pengar.


Ett bra bloggtips för Ekeby-intresserade är att titta in på Uppsala Ekeby Samlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer