torsdag

Rött

Genom Libby på Femtiotalsjakten fick jag reda på att det ligger en Erikshjälpen i Spånga med hög fyndfaktor. Jag var bara tvungen att åka dit och det var verkligen inget litet ställe - massor av folk och massor av saker. Och här är ett av mina fynd därifrån, ett rött litet fat ca 16 cm i diameter. Jag har sett liknande fat, både i rött och grönt, förut och verkligen fastnat för formgivningen men jag har aldrig köpt nåt tidigare. Nu kunde jag inte låta bli och tyckte att 20 kronor var bra pengar för ett spontanköp.





Tyvärr kan jag inte hitta varken glasbruk eller formgivare bakom fatet fast att jag vet att jag läst det tidigare. Ytterligare ett detektiv-föremål alltså...

2 kommentarer:

  1. Fatet är från Gullaskruf glasbruk. Serien heter "Vineta" och formgivaren är Kjell Blomberg.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tittade igenom dina glasinlägg för några dagar sen och upptäckte de röda assietterna. Det är så roligt att få veta vars saker och ting kommer ifrån. Sen kan man ju bara önska att lite fler "chansnings-köp" kom i från Gullaskruf eller liknande.

    SvaraRadera

Läs mer