tisdag

Grönt är skönt

Som bekant lämnar jag ogärna gröna vaser när jag hittar dem. Det är en av mina stora laster som Loppista. Grönt är liksom alltid skönt. Och det finns nästan ingen grönfärg som inte gör sig på en vas. Den här är ju dessutom begåvad med en riktigt vacker form och en helt makalös öppning. Det blir som en perfekt inramning av blommorna när den är så där toppig. Både för vild och städad bukett.

Naturligtvis undrar man då vad en fartblind grön-oholic betalar för en vas av detta slag. Och jag får erkänna att jag hade tur. Just det här exemplaret betalade jag 40 kronor för på Röda Korset i Sollentuna. Jag har ju stött på betydligt dyrare exemplar. Men då har jag också varit säker på ursprung. D301/2 känns lite mer osäkert.

Tillägg: Jag fick ett mail från Stellan Broman. Han skriver; Det är en vas signerad Ewald Dahlskog som var konstnärlig ledare för Bo Fajans till sin död 1950. Du kan läsa hans initialer ED under vasen. Vasen D301/2 med glasyren 39 som innebär "matt havsgrön konstglasyr med ljusgrå patina" är tillverkad 1948. Tack för informationen!





6 kommentarer:

  1. undra var den kommer ifrån. Själv är jag mycket dålig på denna typ av porslin/kermaik. Men vasen är ju riktigt fin.

    SvaraRadera
  2. Snygg! Visst är det så - grönt är skönt!!! Hur hög är den?

    SvaraRadera
  3. Åh så snygg, vilken läcker glasyr! Men visst är det en Bo Fajans-vas?! Tycker jag anar djupstämplingen bakom den "tuschade" märkningen.

    SvaraRadera
  4. Härlig form! Som foderblad som omsluter buketten!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin form, vasen har.
    Den ser varm och mysig och hemtrevlig ut.
    Härligt att göra fynd!

    SvaraRadera
  6. Trillivippan, du och Stellan hade ju koll på läget. Bo Fajans-vas minsann!

    SvaraRadera

Läs mer