onsdag

Medicinalväxter av Stig Linberg


Dom här finingarna har min mor fyndat åt mig på loppis. Det är fem pyttesmå fat i benporslin, max 10 cm i diameter, i perfekt skick. Dekoren, som heter just Medicinalväxter, är signerad Stig Lindberg och producerades som matservis mellan 1948-1976 i både blå och brun dekor. Vad jag förstår så sålde Gustavsberg dessa till Landstinget, vissa säger att blå dekor var för patienter och brun till personal medan andra hävdar att blå var till sjukhus och brun till äldreboende. Det är väl bara de som var med på den gamla goda tiden som vet vilket.


Söta är de i vilket fall som helst, jag brukar duka med dem som "spillfat" för använda tepåsar.



3 kommentarer:

  1. På förlossningen fick jag äta på en brun tallrik och på öppen förskola fikar vi på blå assietter :)

    SvaraRadera
  2. Va roligt, då är det kanske lite sanning i påståendena. Fast fortfarande lite svårt att utröna vilken färg som gick var!? :)

    SvaraRadera
  3. Vi hade några blå asietter på det äldreboende jag arbetade på i slutet av 1970-talet

    SvaraRadera

Läs mer