torsdag

Brunt som bärnsten


Förra sommaren så hittade jag superhärliga djuptallrikar på loppis i Näsviken utanför Hudiksvall. Det var fem stycken gröna glastallrikar i märket Vereco som verkligen gjorde hela min sommar. Jag har alltid gillat idén och känslan i glastallrikar och de här blev faktiskt snabbt våra favoriter. Här kan du läsa inlägget om dem. Vereco (France) tillverkades under 60-talet i blått, grönt, brunt och klarglas. På senare tid har teservicer och tallrikar dykt upp både här och där så det verkar vara i ropet. Såg senast en uppsättning Tekoppar på Brandstationen på Söder - det måste väl betyda att det är helt rätt!

Ända sen dess har jag i alla fall varit på jakt efter vanliga flata tallrikar i färgen bärnsten för att jag fantiserat om hur snygg dukning det skulle bli. Men jag har alltid tyckt att de blivit så dyra när jag hittat dem på t.ex. Tradera. Så för nån månad sen när jag var på auktionsvisning hittade jag ett helt berg av bruna tallrikar och glas på loppisbordet. Man sålde 27 delar för 30 kronor och det blev affär direkt!



Mitt byte innehöll sex flata och sex djupa Vereco och fem flata, fem djupa och fem dricksglas av Duralex (som tydligen är benämning för glastypen, inte ett varumärke). Tyvärr är det redan fullt i mina skåp så nu ska jag försöka sälja det som blev "över".
Men visst är de snygga!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer