onsdag

Från antikmässan i Kista


I Januari i år slog Kistamässan upp portarna för Antikmässan och naturligtvis var jag där för att få lite inspiration och finna ett och annat fynd. Mässan var väl värd ett besök, framförallt om man gillar inredningsdetaljer. Det var nämligen mycket kuriosa - porslin, lampor, keramik, stolar, plast och glas - och inte så mycket möblemang.

Bland annat köpte jag de här två ljusstakarna i mässing tillverkad hos Ystad Metall. Modellen kallas "Lilja" och är formgiven av Ivar Ålenius Björk. Jag betalade 280 kronor för paret vilket troligtvis var lite av ett överpris eftersom det var på mässan (och man tror att man gör ett fynd!), men priserna verkar skifta mycket beroende på material. Bl.a såg jag ett par i nysilver som sålts för 400 kronor.

Jag har haft just den här ljusstaken på näthinnan sedan jag besökte en Iittala-butik som hade fyllt ett helt borde med liknande ljusstakar. Nu har jag ju inte ett bord fullt, men nog så väl ett par att vila ögonen på.



Fler fynd från mässan kommer om inom kort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer