fredag

Jag rekomenderar!


Snyggt till köket är att använda gamla kökshanddukar som ofta är vackert vävda och har handsydda monogram. Dessutom brukar de vara av lite tjockare kvalité och därför är de mycket användarvänliga. De här handdukarna hittade jag på loppis i Näsviken och betalade då 40 kronor för 3 stycken. Ofta går det mycket linne av den här typen på auktion ganska billigt. Ett tips jag läste var att man inte bör betala mer än 150-300 kronor för 6 handdukar, men på de auktioner jag besökt i sommar har det varit väldigt varierande priser.



Om man ska fynda linne är ett annat tips att lyfta tyget mot ljuset för att se ev. små-hål och slitage. Tvätta inte heller lakan eller dukar i tvättmaskin om tyget är gammalt eller om det finns brodyr på linnet som kan färga.

2 kommentarer:

  1. Har hört att brodyr i kontrastfärg kan färga om man tvättar i 40 eller 60° men att det i 90°, även i maskin, (som linne i regel tål) inte lämnar färgmärken. Har inte testat själv så jag lämnar inga garantier :)

    SvaraRadera
  2. Hm, så kanske det är...i så fall bör man bara ha koll så att själva tyget inte är så gammalt att det faller ihop vid maskintvätt. Och tipset jag läste menade att det är brodyrer som är gjorda före 1930 som kan vara i högrisk för att färga. Senare är de "färgsäkrade" på nåt sätt.

    Men som sagt, jag köpte handdukar med vit brodyr så jag har inte heller testat :)

    SvaraRadera

Läs mer