söndag

Gabriel


Den här annorlunda kannan hittade jag på en loppis i Hög utanför Hudiksvall. Jag tyckte att jag kände igen signaturen och 20 kronor kändes som ett ok pris för något som kräver lite efterforskning. Kannan har en ganska annorlunda glasyr och den bruna kanten under kannan avslöjar att det handlar om fajans.

Efter lite research så har jag förstått att signaturen är typisk för Gabriel Burmeister. Han var verksam från 1925 då han köpte fajansfabriken i Tillinge och han anses ha haft stor betydelse i Sverige eftersom han återupplivade den gamla fajanstekniken. Familjen Burmesiter driver även idag verksamheten, nu i tredje generationen. Burmeister var även verksam hos Uppsala Ekeby och Bo Fajans och dessa fajanser är mer eftertraktade och bär ett högre värde.



Vad jag sett verkar det vara vanligt med fruktfat och dylikt med mönster av en drake. Jag har hittills inte sett en Gabriel med denna blomdekor. Tord Gyllenhammar i Antik & Auktion värderar dock ett fat med drak-dekor till ca 200 kronor. Då borde också detta vara ett bra köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer