tisdag

Sött & Nött

Jag fick en liten bok på posten. Sött & Nött. Jag gillar ju kok- och bakböcker. Alla vackra bilder får mig alltid att tro att jag också kan. Att allt är möjligt med just de här recepten. Det blir kanske inte alltid som man tänkt sig när man väl skrider till verket. Men varje ny rätt eller bakverk ger mig ny tro på att den här gången. Då ska det minsann bli lika fint som på bilderna.


Och utöver goa grejer har Karin kryddat den här bok med små loppisberättelser. Betraktelser och överraskande fyndarlägen. Som passar verkligt bra till recepten. Så inspirerad och pepp till tusen tänkte jag att de där Citronkringlorna måste ju till och med jag lyckas med.


Det var citron både i degen och i dekorations-sockret. Och trots att receptet innehöll både smör och socker kändes dessa bullar helt plötsligt så mycket hälsosammare bara för att de doftade så fräscht.


Jag var inte helt hemma på det där med kringlor fast jag vet så väl hur de ser ut. Det visade sig också efter gräddning att det viktiga var att de liksom satt ihop. För de stackars bullarna som "poppade upp" såg inte så smaskiga ut.


Nåja. Några riktigt skapliga exemplar blev det. Tyvärr kanske i torraste laget men det har nog mer med min deghantering att göra än receptet. För smaken var det sannerligen inget fel på. Vårens fräschaste bullar helt enkelt. Och i sann loppisanda ska de så klart serveras på loppad hjärte-bricka!

4 kommentarer:

  1. fina små kringlor, passar ju utmärkt att servera på den loppade brickan!

    SvaraRadera
  2. Gjorde sockerkakor m. citron i en gång...de blev också torra ! Så jag skyller det på citronen--kanske det blir lite torrt m. citron o ugn--vad vet man!

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver och vad roligt att du satsat och bakat! Kul att de blev goda också. Tack!

    Nja, jag har nog aldrig varit med om att citron gjort bakverk torra, men mjölmängden varierar mycket beroende på sort. Mindre mjöl (och mer fett i sockerkakan) ger saftigare bakverk. Trevlig citronsommar!

    SvaraRadera
  4. Gillar din blogg:) Är också ett loppis-fan:)

    SvaraRadera

Läs mer