måndag

Supersöta Bellis

En av mina nuvarande förälskelser är serien "Bellis" från Karlskrona. Jag har tidigare visat ett litet fat jag använt under mina blommor i just det mönstret och det var väl där jag föll för första gången. Den här ungssäkra grytan ingår i kökserien Dukat som Sven-Erik Skawonius formgav tillsammans med Tore Wretman i slutet av 50-talet. Och just den här dekoren är formgiven av Eva Bladh.

Jag har letat på loppisar efter fler delar ur serien men har inte lyckats. Men en helt ny värld öppnades dock när jag tittade in på Tradera, och det är där jag hittade den här skönheten. Ungefär 300 kronor inkl frakt betalde jag och tror att det är ett bra pris att döma av andra auktioner.


Tillägg: Karotten, med Nr 3, är ca 23 cm hög och mäter dryga 13 i diameter i botten. Den är märkt Ignis Flameldfast, KP Dukat Uppsala Ekeby, Sweden 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer