måndag

Stockholmstillverkad plunta


Hemma hos min mor och far finns ett gäng dricksglas som ärvts efter min farfar. De är gjorda i grönt glas och ser nästan krackelerade ut. Dessa har funnits i mitt hem så länge jag kan komma ihåg och tas endast fram när det är finmiddag. För något år sen när ytterligare ett glas gått i tusen bitar började jag titta efter de här glasen på loppis. Jag borde ju kunna köpa in några nya och utöka beståndet igen!? Men det visade sig svårare än väntat, ingenstans går det att uppbringa de här glasen, men däremot har jag lyckats lista ut vars glasen är producerade. Krackeleringen är tidstypisk för Stockholms glasbruk, Skansen och de drivs ännu idag av tredje generationen Hammar. 

I min jakt har jag dock lyckats stöta på andra föremål i samma stil, bland annat den här glaspluntan som jag gav i present till mor och far. Jag köpte den på Edla & Hulda i Enköping och betalade 30 kronor för den.



Nästa gång hittar jag säkert ett glas också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer