tisdag

Svalan


Det är ganska häftigt när man tänker efter. Den här tallriken ur serien Svala producerades på Rörstrands porslinsfabrik mellan 1897-1907 och är alltså över 100 år gammal. Det är lite spännande att tänka på vilka sammanhang och personer just den här tallriken har mött. Och utöver dess långa historia är den ju fantastiskt vacker - en riktigt lantig mormors-tallrik liksom.

Den är köpt till min tallriksamling men nu har jag som kommit på att jag heller vill ha en med den blå dekoren, för den ska finnas i både grön och blå glasyr. Eller så måste jag starta en ny samling som i så fall ska bestå av Svalan, Tärna och Strå (alla från Rörstrand). Vi får se!


Jag köpte tallriken på en "sommarloppis" mellan Järvsö och Vallsta och betalade 40 kronor. Och det verkar vara ett riktigt fynd för jag har nästan bara sett priser på mellan 80-100 kronor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer