onsdag

Melins Kvadrat


Så mycket jag har funderat på förvaringsburkar på sistone. Oftast är burkar runda, och höga. Men för mig som har ett skafferi med lådor som inte är "burkhöga" funkar inte det. Och om jag ändå hittar en burk som är lagom på höjden, så blir det liksom ingen effektivitet i användningen av utrymmet om burkarna är runda. De står mest och slår mot varandra när jag skjuter igen lådan. Därför jublade jag högt när jag introducerades för Signe Persson Melins - Kvadraten -.

Signe är fortfarande aktiv som formgivare och med anledning av att hon varit verksam i 50 år hålls (eller har det hållits?) en stor utställning av henne på Röhsska museet i Göteborg. Den här serien som kallas Kvadrat kom 1969 producerad av Boda bruk men hon har också skapat för Höganäs, Rörstrand och Svenskt Tenn.

Det här är min första kvadrat i skafferiet och nu ska jag bara bestämma vad som ska få äran att förvaras däri. Vad jag förstått så är min burk storlek Mellan, den mäster ca 10 cm på sidan, och det finns både mindre (ca 7 cm på sidan) och större (ca 13 cm på sidan).



Jag köpte Melins Kvadrat på Tradera och betalade 45 kronor. Ett toppenfynd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer