tisdag

Svalan


Det är ganska häftigt när man tänker efter. Den här tallriken ur serien Svala producerades på Rörstrands porslinsfabrik mellan 1897-1907 och är alltså över 100 år gammal. Det är lite spännande att tänka på vilka sammanhang och personer just den här tallriken har mött. Och utöver dess långa historia är den ju fantastiskt vacker - en riktigt lantig mormors-tallrik liksom.

Den är köpt till min tallriksamling men nu har jag som kommit på att jag heller vill ha en med den blå dekoren, för den ska finnas i både grön och blå glasyr. Eller så måste jag starta en ny samling som i så fall ska bestå av Svalan, Tärna och Strå (alla från Rörstrand). Vi får se!


Jag köpte tallriken på en "sommarloppis" mellan Järvsö och Vallsta och betalade 40 kronor. Och det verkar vara ett riktigt fynd för jag har nästan bara sett priser på mellan 80-100 kronor.



måndag

Vickes Uggla


Ytterligare tillskott till min Uggle-samling hittade jag på Antikmässan i Kista i våras. Den här lillen, ca 10 cm hög, är formgiven av Vicke Lindstrand för Kosta, där han var verksam 1950-1973. Vicke är känd för sina djurskulpturer, konstgods och utsmyckning av offentliga miljöer och har även arbetat för Orrefors (1928-1941) och varit konstnärlig ledare vid Uppsala Ekeby (1942-1950).

Min uggla är signerad "Kosta LG 458" och är ganska vanlig verkar det som. Jag har sett den på flera antikaffärer/loppisar och på köp-säljsajter på nätet. Jag fick efter prutande betala 100 kronor och jag tror det är ett normalpris. Väldigt rolig att titta på är den i alla fall!



onsdag

I min Berså...


... serveras allt från frukost till desserter, den lyser upp både ljusa sommardagar och sömniga vintermorgnar. Den lövformade dekoren i kromotryck* är en klassiker som funkar i alla lägen och som är mycket eftertraktat både bland samlare och femtiotalsfanatiker. I vintras när snön låg tung och vi väntade på inflyttning bestämde jag mig för att ge mig själv en tidig inflyttningspresent - och det blev 6 stycken djuptallrikar i Gustavsbergs serie Berså.


Serien tillverkades mellan 1960-1974 och är ritad av mönster-mästaren Stig Lindberg. I Gutstavbergs egen bok står det dock att dekoren ursprungligen togs fram av Krister Karlmark (i början av 1950-talet) som fått i uppdrag av Stig att ta fram dekorer som lämpade sig för kromotryck.

Allt Stig vidrört betingar idag höga priser vare sig det gäller porslin, tyger eller plastföremål. Han anställdes ursprungligen som medhjälpare till Wilhelm Kåge 1937 och var sedan verksam vid Gustavsberg fram till 1980. Sammanlagt var han deras konstnärlige ledare i 17 år. Berså är idag så pass populärt att dekoren nyproduceras av Gustavbergs Porslinsfabrik, det gör även två av hans andra mästerverk på dekor-fronten; Ribb och Adam.



*Kromotryck började användas vid Gustavsbergs porslinsfabrik redan 1893 och byggde på att litografiska tryck överfördes till glaserat gods och sedan brändes. Det innebar att fler värmekänsliga färger kunde användas.

tisdag

Holmberg igen


Tredje och sista fyndet på Röda Korset i Fredags (en riktig fynddag om jag får säga det själv) var ännu ett teakfat av Karl Holmberg. Fatet, eller vad man nu ska kalla det, är bara dryga 10 cm långt och har en upphöjd liten kant runt om. Passar perfekt att servera en macka på eller som i mitt fall, agera smyckeskrin. 10 kronor fick jag betala, ett bra pris för nåt så snyggt.



måndag

Det går bra nu...


På mitt besök på Röda Korset i Sollentuna i Fredags hittade jag, förutom fatet av Sven Jonson, och den här superhärliga vasen i min Ekeby-färg. Jag har verkligen flyt på den här typen av vaser nu! Vasen liknar lite av en blomma i sig självt och funkar perfekt på hyllan även utan snittblommor.

Nu önskar jag att jag kunde vara säker att det här är en Ekeby-vas, men något säger mig att det inte är så. För det första så finns det nämligen ingen djupstämpel, i alla fall inte vad jag kan se. Däremot så finns det en stämpel men den är väldigt otydlig, det jag med säkerhet kan säga är att det står "Made in Sweden". Mig veterligen är dock inte Ekeby märkta på det sättet, vilket får mig att tro att det är en Gefle-vas istället. Inte för att det spelar någon roll, den passar fantastiskt på min hylla, men det är ändå något speciellt med en Ekeby. Min blev den i alla fall för 125 riksdaler, vilket var ett rimligt pris med tanke att jag blir alldeles glad när jag ser den.




söndag

Alla goda ting är tre


Vid förra veckans besök på Erikshjälpen i Spånga hittade jag också de här tre charmiga kryddburkarna från Reijmyre. Burkarna är väl ca 10 cm höga med korklock, de passar dock inte helt hundra så de är möjligtvis inte original. Jag har hittat vaser i det här rökiga glaset men det fanns ingen formgivare angiven vilket var synd.

Reijmyre glasbruk ligger i Finnspång kommun och började tillverka munblåst glas redan 1810. Det gör dem till Sveriges näst äldsta glasbruk som än idag är i drift. Deras föremål, vare sig det är glas, vaser, skålar eller annat är populära på loppisar, auktioner och antikbutiker och man får ofta betala lite mer än en "fyndar"-slant. Fast å andra sidan krävs det lite kunskap för att veta om det verkligen är ett Reijmyre glas man hittat om inte etiketten sitter kvar. Så det finns ändå fyndar möjligheter!



För dessa tre betalade jag 20 kronor styck vilket jag ändå tycker är ett fyndar-pris.

fredag

Röda Korset is da shit!


Ja bevars, Röda Korset har skänkt mig mycket loppislycka under våren och idag var inget undantag. Här är ett av mina två kanonfynd - ett litet fat ur serien Facett från Gustavsberg. Fatet mäter ca 5x5 cm, i svart argenta med silverdekor och är formgivet av Sven Jonson. Sven var verksam vid Gustavsberg 1934-81 och är bland annat känd som formgivare och dekormålare av Gustavsbergs populära jultallrikar. Sven verkar vara lite av en doldis även om hans alster blir relativt dyra, framförallt kostar de stora pengar på internationella nätauktioner och shoppar.

Jag betalade 50 kronor för mitt mini-fat vilket kanske inte gör att det riktigt kvalificerar in som ett loppis-FYND. Men ack så nöjd jag känner mig nu!




torsdag

Rött

Genom Libby på Femtiotalsjakten fick jag reda på att det ligger en Erikshjälpen i Spånga med hög fyndfaktor. Jag var bara tvungen att åka dit och det var verkligen inget litet ställe - massor av folk och massor av saker. Och här är ett av mina fynd därifrån, ett rött litet fat ca 16 cm i diameter. Jag har sett liknande fat, både i rött och grönt, förut och verkligen fastnat för formgivningen men jag har aldrig köpt nåt tidigare. Nu kunde jag inte låta bli och tyckte att 20 kronor var bra pengar för ett spontanköp.





Tyvärr kan jag inte hitta varken glasbruk eller formgivare bakom fatet fast att jag vet att jag läst det tidigare. Ytterligare ett detektiv-föremål alltså...

onsdag

Carl-Harry har gjort entré i min värld


Ett av mina bästa fynd på bakluckeloppisen i Hudiksvall för några veckor sedan är den här skålen. Det ringde nån klocka längst bak i huvudet när jag såg den utan att jag egentligen visst vad jag hade hittat. Men jag kunde urskilja Rörstrands stämpel i botten och eftersom den är så cool med sina kontraster i material och färg så slog jag till efter lite prutande.

När jag sen studerade den i lite bättre ljus såg jag att det också står Entré på undersidan av skålen. Serien är formgiven av Carl-Harry Stålhane och har enligt Rörstrands egen bok tillverkats med grå, blå och röd glasyr. Jag vet dock att det finns en lime-färgad glasyr också. Serien tillverkades bara mellan 1957 och 1960 därefter lades produktionen ner eftersom det var alltför dyr att tillverka.

Jag betalade 70 kronor för min blå Entré och enligt en värdering i Antik Världen bör man betala mellan 4-500 kronor för en limefärgade. Det måste väl betyda att jag gjorde ett bra köp - plus att jag faktiskt har en Carl-Harry Stålhane i mitt hem nu.




tisdag

Kalasfint!


Det här är ett av mina bästa fynd från min loppistur i Hälsingland för någon månad sedan. Det är något så festligt som ett fat ur serien Kalas, Uppsala Ekeby. Dekoren är helt fantastisk och består av maskrosor, varannan i blom och varannan utblommad. Formgivaren bakom den här dekoren heter Berit Ternell och hon var verksam hos Ekeby från 1960-talet. Berit är känd just för den här typen av grafisk dekor och har bland annat formgett den välkända serien Kosmos.

Just Kalas verkar varken vara särskilt vanlig eller särskilt känd men jag är verkligen imponerad av lekfullheten mönstret. Fatet mäter väl dryga 20 cm på längden och jag betalade 40 kronor på loppis i Vallsta.





måndag

Allt motstånd var som bortblåst...


...när jag sprang på den här lilla ugglan på Loppis i Sundbyberg i Lördags. Och fast att jag inte skulle ha fler ugglor i glas så slog jag till på 40 kronor för Rejmyre-ugglan. Tyvärr har jag inte hittat någon formgivare eftersom den inte är signerad. Fast jag måste erkänna att jag är väldigt nöjd med att etiketten fortfarande sitter kvar.



lördag

Sommarkänsla


När det är storm ute får man skapa sommarkänslan inne. Därför bjöds det idag på jordgubbar med mjölk och knäckebröd serverade i tallrikar, skål och kanna i serien Bellis. Läs mer om Bellis här. På bilden är jordgubbarna upplagd i en Pyro jag köpte för flera år sen på Antikmässan i Hudiksvall. Alla Bellis-delar har vi fått av svärmor.

Koka kaffe på en spik


Tack vara min snälla mamma har jag ytterligare några små ting som kommer från mormor och morfar. Och det är tre riktiga kökskrokar - en kaffepanna, en kaffekvarn och en kaffeburk. Supersöta och rikligt utsmyckade med detaljer, helt perfekta i vårt femtiotalsinspirerade kök.


onsdag

Melins Kvadrat


Så mycket jag har funderat på förvaringsburkar på sistone. Oftast är burkar runda, och höga. Men för mig som har ett skafferi med lådor som inte är "burkhöga" funkar inte det. Och om jag ändå hittar en burk som är lagom på höjden, så blir det liksom ingen effektivitet i användningen av utrymmet om burkarna är runda. De står mest och slår mot varandra när jag skjuter igen lådan. Därför jublade jag högt när jag introducerades för Signe Persson Melins - Kvadraten -.

Signe är fortfarande aktiv som formgivare och med anledning av att hon varit verksam i 50 år hålls (eller har det hållits?) en stor utställning av henne på Röhsska museet i Göteborg. Den här serien som kallas Kvadrat kom 1969 producerad av Boda bruk men hon har också skapat för Höganäs, Rörstrand och Svenskt Tenn.

Det här är min första kvadrat i skafferiet och nu ska jag bara bestämma vad som ska få äran att förvaras däri. Vad jag förstått så är min burk storlek Mellan, den mäster ca 10 cm på sidan, och det finns både mindre (ca 7 cm på sidan) och större (ca 13 cm på sidan).



Jag köpte Melins Kvadrat på Tradera och betalade 45 kronor. Ett toppenfynd!

Grönt är riktigt skönt på min hylla


Mitt andra fynd på Röda Korsets utförsäljning var detta tillskott till min lilla samling. Jag är totalt beroende av Ekebys gröna färg, vilket är ganska lustigt eftersom praktiskt taget alla föremål har en egen nyans av grönt. Men i min värld är det något som enar dem till en Ekebygrön. Nu är det ju så att det fanns andra keramikfabriker än Ekeby som producerade keramik i grön glasyr och utan stämpel är det svårt att veta om det verkligen är en Ekeby.

Så är det lite grann med den här nya vas eftersom det är helt omöjligt att läsa djupstämpeln. Men den gröna nyansen är helt fantastisk och den passar verkligen perfekt bredvid mina tre andra gröna fynd. (Här och här kan du läsa om två av dem). Jag har tittat runt lite grann och det verkar i alla fall som om flera av formgivarna på Ekeby har gjort den här typen av klot-runda föremål, bland annat Ingrid Atterberg. och glasyren passar in på både Vicke Lindstrand och Anna-Lisa Thomson. Jag får helt enkelt forska vidare i saken. Min blev den för 25 kronor och det var väl investerade pengar.


Ett bra bloggtips för Ekeby-intresserade är att titta in på Uppsala Ekeby Samlarna.

tisdag

Klumpfot hittar hem

Tro´t om ni vill men när jag kikade in på Röda Korset i Sollentuna på lunchen idag så var det halva priset på allt i butiken. Men det var egentligen inte det som var grejen, nej det mest otroliga var att jag hittade en gammal bekant. Mitt i röran hittade jag nämligen en stor variant av min Klumpfot. Vasen är ca 14 cm hög och är i övrigt precis som den lilla och den blev min för 60 kronor. Nu återstår bara att ta reda på vem som tillverkat dessa Klumpfötter.




måndag

Ekeby med affektion


Jag tycker att färgerna på den här Ekebykrukan är så himla sköna. Faktum är att tanken var att låta vårt nya kök gå i just dessa färger. Men eftersom jag redan hade valt den mörkgrå bänkskivan Virrvarr (formgiven av Sigvard Bernadotte) och den har ett stänk av blått i sig gick det liksom inte ihop eftersom det gula kaklet då blev grönt.

Så därför får jag nöja mig med att pryda fönsterbrädet med de här skönheterna i stället. Den lilla krukan är 9 cm hög och den är inköpt på Tradera för 66 kronor. Den stora krukan mäter runt 13 cm och kommer från min mormor och morfar och är väldigt speciell för mig. Tyvärr vet jag inte vem som formgivit och jag har inte heller hittat nåt namn på krukan men jag vet i alla fall säkert att det är en Ekeby eftersom den stora krukan är djupstämplad.



söndag

Vågiga vasen


Vackra vågor hittade jag på loppis i Vallsta, utanför Bollnäs, för någon månad sen. Vasen som har en brunrökig nyans mäter knappa 20 cm på höjden. Under vasen står det B240 men det finns ingen signering från formgivaren och därför har jag ingen aning varifrån den kommer.

Jag tycker det blir en fantastisk effekt av vågorna både på själva vasen och på reflektionen runt omkring. Dessutom är den i väldigt gott skick så jag tycker nog att mina 20 kronor var väl investerade.


onsdag

Mera prickar


Helt fantastiska tycker jag att de här två Rörstrandskrukorna är. Jag älskar prickarna och hur de liksom formar små blommor. Den bruna krukan köpte jag efter mycket beslutsångest i en antikaffär i Järvsö för 7-8 år sen. Anledningen till att jag hade svårt att bestämma mig var att den kostade hela 200 kronor. Men jag förälskade verkligen mig i den och det blev affär. Sen dess har det stått en vildvuxen garderobsblomma i den hemma hos mina föräldrar. Men när vi besökte Antikmässan i Kista i vintras stod där en blå liten kruka och väntade mig. Trots att den var mindre så kostade den efter lite prutande ändå lite mer, 220 kronor.

Krukorna är utöver tydliga Rörstrands-märkningar och märkta med SL Atelje. SL står för Sylvia Leuchovius och hon formgavs dessa, icke namngivna, krukorna 1973 i blått och brunt. Sylvia arbetade för Rörstrand mellan 1949 och 1976 och tydligen är den här typen av relief ett säkert kännetecken för hennes design.

I och med flytten har nu båda krukorna hittat sin plats i vårt sovrumsfönster. Och visst är de söta tillsammans!




Läs mer